Tillbaka till alla evenemang

Event - Insikt Medborgarservice - Konferens 2024

  • Google Sweden 2 Kungsbron Stockholm, Stockholms län, 111 22 Sweden (se karta)

Event: Insikt Medborgarservice - Konferens

Den 16 januari genomförde vi Insikt Medborgarservice 2024, en dag fylld av insikter, inspiration och nätverkande för att stärka kommunernas medborgarservice. Årets konferens arrangerades i samarbete med Google och erbjöd en unik möjlighet att kombinera våra insikter från årets nulägesanalys med Googles expertis inom teknik och digitalisering.

Vi sågs i Stockholm för att djupdyka i de viktigaste trenderna och utmaningarna från vår senaste rapport, med fokus på konkreta strategier och verktyg som kan hjälpa er kommun att utveckla en smartare och mer effektiv medborgarservice. Konferensen inkluderade:

  • Temablock och kunskapsseminarier där vi utforskade hur kommunerna utvecklar hela serviceytan - för hela kommunkoncernen.

  • Erfarenhetsutbyte med andra kommuner där deltagarna fick ta del av framgångsrika exempel och lösningar på gemensamma utmaningar.

  • Googles perspektiv på framtidens teknik, med insikter om hur nya digitala lösningar kan stötta kommunernas arbete och möta medborgarnas behov.

Årets konferens blev mycket uppskattad, med över 85 deltagare från små och stora kommuner runt om i Sverige.

Är ni intresserade av att ta del av eventet i efterhand så anmäl intresse här.

Eventet var fullbokat!

85 deltagare från 32 kommuner deltog på årets upplaga av Insikt Medborgarservice.

Är ni intresserade av att ta del av eventet så kan ni anmäla intresse för den digitala upplagan som kommer i slutet av januari.

Är ni intresserade av att ta del av eventet i efterhand så anmäl intresse här.


Program:

09:15 10:00 Incheckning och fika

10:00 10:15 Introduktion och presentation deltagare och av dagen - Vilka insikter har vi fått vid en fördjupning av undersökningen Insikt Medborgarservice 2024?

10:15 11:30 Temablock 1 - Från kontaktcenter till medborgarservice - Hur utvecklar och organiserar kommunen hela den externa serviceytan för en bättre och mer kostnadseffektiv upplevelse av servicen till medborgare, organisationer, företagare, kunder och besökare?

Östersunds kommun, representerade av Helen Eurenius, stabschef och Agneta Nilsson, chef Medborgarservice, berättar om hur kommunen drivit utvecklingen av en modern serviceorganisation.

Vara kommun, representerad av Maria Joelsson, Kommunikationschef startade deras kontaktcenter för drygt ett år sedan. Funktionen fick en central roll i kommunens utveckling av kommunens medborgarservice, men hur har det gått och hur ser framtiden ut?

Alingsås kommun, representerade av bland annat Joachim Palmqvist, IT-chef, samlar nu all nödvändig kompetens i en och samma organisation för att driva och utveckla medborgarservice i den externa och interna serviceytan med stöd av ett nytt kontaktcenter.

11:30 – 12:00 Kunskapseminarie - Möjligheterna med ny teknik för en smartare medborgarservice, Frida Rössel, Google Sweden, tillsammans med Fredrik Lorentzon, Linköpings kommun.

12:00 12:45 Lunch

12:45 14:00 Temablock 2 - Den digitala kommun- och samhällsvägledaren - Hur drar vi nytta av den teknik som AI erbjuder för både bättre service och en smartare bemanning och organisering av kontaktcenter.

Landskrona kommun, representerad av Richard Henningsson, chef för Kontaktcenter, delar med sig av erfarenheterna från deras AI-projekt. Projektet omfattar bland annat en integrerad chattbot, röstanalys av inkommande samtal och automatiserade ärendeprocesser som underlättar både för medborgarna och kommunens medarbetare.

Södertälje kommun, med Emma Than, chef för Kontaktcenter, berättar om övergången från den tidigare chattboten Kommun-Kim till deras nya, Kringlan. Med Kringlan erbjuder kommunen service 24/7 till medborgarna samtidigt som den ger stöd till kommunvägledarna i det dagliga arbetet.

Sundsvalls kommun, representerad av Lena Lingensjö, verksamhetsutvecklare beskriver hur kommunen använder AI-teknik för att stärka sin digitala medborgarservice. Sundsvall utforskar även lösningar för att effektivisera ärendehantering och förbättra tillgängligheten för invånarna.

14:00 14:30 Paus med nätverkande, kontaktförmedling och fika.

14:30 15:45 Temablock 3 - Utmaningar till möjligheter - Hur har andra löst och tagit sig an de utmaningar som de närmar 190 kommuner beskrivit finns och hindrar utvecklingen av kommunernas medborgarservice?

Nynäshamns kommun, representerad av Malin Gillfjärd, berättar om hur de förbättrat hemsidan, checklistor och kontaktpersoners tillgänglighet i samarbete med förvaltningarna. Hon beskriver även deras införande av en 48-timmarsregel för svar och kontaktcentrets uppföljningsansvar.

Härryda kommun, representerad av Therese Lindhardt, delar insikter om att arbeta utan ett ärendehanteringssystem och hur de löst detta med kreativa alternativ.

Lunds kommun, representerad av Cecilia Schön, beskriver hur de stärkt samarbetet mellan kontaktcenter, kommunikation och digitalisering. Hon belyser även deras arbete med att konkretisera uppdraget för att förbättra medborgarservicen.

15:45 16:15 Summering, diskussion och avslutning - Vi summerar och diskuterar dagens insikter kring utvecklingen av kommunernas medborgarservice.


Föregående
Föregående
3 oktober

Webbinarium: Insikt Medborgarservice - Presentation av resultatet

Nästa
Nästa
31 maj

Verktyg för utveckling av medborgarservice - Insikt Medborgarservice