Ett nytt kapitel...
Efter 5 år som projektledare, chef och utvecklingsstrateg med fokus på service till privatpersoner och företag i Örebro kommun känns det oerhört tillfredsställande att få möjlighet att stötta andra kommuner. Tack vare Eva Gustavsson, RungKonsulter, får jag möjlighet att som konsult dela med mig av årens erfarenheter och återigen kliva in i konsult- och coachrollen. Att kunna göra det samtidigt som jag får möjlighet att fortsätta bidra till utvecklingen av medborgarservicen i Örebro kommun blir en utmärkt kombination.
Det Örebro kommun sökte i min nuvarande tjänst var en person som hade förmågan att inspirera andra mot ett gemensamt uppsatt mål samt skapa klimat för samverkan och förståelse mellan olika verksamhetsområden. När vi närmar oss slutet av införandeprojektet så är det just detta som kanske starkast bidragit till framgångarna – för det kan vi stolt konstatera, det har blivit bättre för medborgarna och vi är nu en smartare och effektivare organisation. När jag lämnar rollen som chef för Servicecenter har organisationen växt i både medarbetarantal, från ca 25 till närmare 60, och i uppdrag.
Ser jag tillbaka på de senaste åren så har vi som kommun lyckats fantastiskt bra och kan leverera god service med utmärkt kvalitet och bemötande. En förutsättning för detta var ett bra samarbetsklimat mellan uppdragsgivarna, det vill säga förvaltningschefer, program- och bolagsdirektörer. Några av framgångsfaktorerna var ett strukturerat utvecklingsarbete, tydlig uppföljning och att bygga goda relation för att vinna tillit och tilltro till att leverera och utveckla tjänster i verksamheternas egna processer.
Uppdraget som chef för Servicecenter har omfattats av att bygga en helt ny verksamhet, en ingång till kommunen, som ska fungera både i vardag och i kris. Att göra detta i en politiskt styrd organisation med stort politiskt engagemang och många viljeinriktningar och särintressen bland uppdragsgivarna, har varit mycket utmanande men framför allt väldigt lärorik.
En av de viktigaste erfarenheter jag bär med mig från denna resa är vikten av förankring av målbild, resan dit och återkoppling på hur vi vet att vi lyckats. Situationer där det var riktigt påtagligt är när jag gång på gång som tjänsteman många gånger får stå till svars för politiskt fattade beslut och driva utvecklingen i en riktning som inte alltid överensstämmer med facknämndernas egna ambitioner och viljeinriktningar.
I min nya roll som utvecklingsstrateg och processledare för medborgarservice, som vi internt benämner som den externa serviceytan, ska jag fokusera på att skapa förutsättningar för en tydlig ingång för privatpersoner och företag. Det innebär att ange mål och indikatorer, följa upp, ta fram styrande dokument på uppdrag av politiken samt utfärda direktiv som verksamheterna har att förhålla sig till. En förutsättning för detta är omvärldsbevakning och samverkan med aktörer i region, nation och internationellt.
Ett sätt att arbeta med omvärldsbevakning är att driva denna blogg med fokus på utveckling av kommunal medborgarservice. Här kommer jag beskriva fler utmaningar, lösningar och framgångsfaktorer samt mina och förhoppningsvis dina erfarenheter. Har du spännande inlägg, frågor och utmaningar så hör av dig till mig så delar vi med oss till andra.
Väl mött därute!
/Patric